Angående det där med musik

Vad är det som definerar en bra låt för er? Är det texten eller melodier/toner eller en mix av båda? Kan en låt ha bra text men helt horribla och trista melodier? Måste ni kunna relatera och koppla ihop musik till era liv? Känner ni att ni måste kräva något av musiken för att ni skall ägna tid åt den? Är det okej att musik bara får vara musik utan massa extra ansvar?

Vad är det första ni lyssnar på i en låt? Är det texten, musiken eller helheten? Jag personligen kan tycka det känns aningen hackigt att speficikt lyssna på texten. Känns som man missar väldigt mycket, det är i efterhand jag eventuellt snappar upp text. Ska jag vara ärlig bryr jag mig oftast inte så jättemycket om text i låtar. Oftast är texterna helt enkelt för konstiga och orelaterbara eller för trist att sitta och försöka förstå. Klart det är en viktig del som en officiell musikkritiker men det är ju inte jag!

Vad för slags musikmänniska är du?
- Är du texttypen, personen som måste kunna relatera till det som sjungs i sångerna för att ditt liv ska gå ihop? Är du den lite mer kräsna typen som sållar bort en hel del musik "bara" för det inte är något du kan koppla till?
- Är du den melodiska typen som fullkomligt kan kära ner sig i melodier och toner? Typen som inte riktigt bryr sig om låttexter och istället relaterar tonerna till händelser i ditt liv.


Thought by: Random bloggläsare

Har tänkt på detta rätt ofta. Jag lyssnar för känslan. Någon känsla i viss musik som matchar med hur jag känner mig. Gud vad flummigt det låter. Det... är någon känsla jag inte riktigt kan beskriva. Ofta brukar jag inte analysera själva melodin eller texten. Det är en kombination av båda som jag tycker om, tror jag. Fast jag är definitivt typen som kärar ner mig i melodier. Det är tonerna, kompositionen, som får mig att känna så mycket i första hand så ja, jag är nog meloditypen.



Musik är mitt syre, min drog. Jag måste lyssna på musik för att klara mig (haha jag överdriver lite, men jag vet inte vad jag skulle göra om jag inte fick lyssna på musik under en dag). Sen kan man få ut olika saker av att lyssna på musik, det är olika från gång till gång.



Eh oj, blev lite långt. :s

2010-11-02 @ 22:43:04
Thought by: e

Jag är båda. Jag gillar Håkans texter, men inte alla melodier vilket gör att jag tröttnar rätt snabbt på en låt. Sedan älskar jag melodier. Sådana som jag skulle vilja skriva ut bara för att det är så fantastiskt bra och bara känns rätt. Lite som texter som träffar rätt, fast musik.



för att en låt ska fastna måste den ha antingen bra text eller bra melodi, det kan inte vara en mitt-emellan-blandning.



ungefär så.

2010-11-04 @ 00:23:53
URL: http://elno.devote.se
Thought by: Jonas

Meloditypen. Fast jag kan störa mig på en riktigt dålig låttext. Och en bra låttext kan göra en låt bättre, men inte en dålig låt bra. För mig.

2010-11-04 @ 11:31:52