Tankar på en tågresa

Så jävla vinter, så jävla kallt. Tankarna går till sommar och värme trots att helvetet knappt börjat. Är man "rik" nog kan man köpa sig ut ur bekymren, åka någon annanstans, slippa. Detta är inga tankar jag delar utan snarare ett utkast av det gnäll jag hört från andra. Personligen bryr jag mig inte så mycket om årstiderna. Vintern förknippar jag med stora kängor och lustiga jackor som får folk att se ut som Michelin-gubbar. Snopet kan jag tycka då jag inte får användning av min svindyra skinnjacka.

Så fort det börjar snöa på Österlen rasar infrastrukturen illa kvickt. Tåg fastnar här och där av diverse anledningar, fastfrusna fotsteg som försenar en resa något så kolossalt. Eventuell livsfara uppstår då folk måste ta sig över en ravin då de ska av sitt tåg. Jag kan tolka det som att vardagen blir lite mer spännande så för mig är det kul.

Varför delar jag med mig av detta? Jag har inte lagt så mycket funderingar på detta sedan jag tog fram mitt block och började skriva. Det är för det mesta ett försök att förmedla vardagstankar till text. Ni kan se den här bloggen, hela alstret som mitt personliga klotterplank. Olle bjuder in på trerätters bestående av ett liv och de tankar som skapas av vardagens upplevelser. Det är text, någon bild här och där och åter mer text. En process med förbättring som mål, att bli lite bättre på att skriva helt enkelt. Personligen kan jag uppfatta bloggar som har för mycket personliga texter som lite för knepiga. Det är ju roligast att se på bilder som folk delar med sig av på bloggar. Bilder på vackra kvinnor och snygga kläder helt enkelt? Jag hade också velat göra det men jag nöjer mig inte med bara bilder. Jag har alltför ofta stora tankar som måste komma fram som text.

När vi lider mot slutet; Sitter en horribelt trött kvinna tvärs emot mig på tåget i skrivande stund. Hon sitter med ett vidöppet gap och jag gissar att hon drömmer om mat, otroligt mycket mat. Jag kommer aldrig begripa hur folk lyckas somna på offentliga platser samtidigt som dem drar till de värsta ansiktsgesterna. Apropå det blev jag själv påmind om min hunger nu, fan!